شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب | درباره ما

امروز : 14 اردیبهشت 1403

ساعت : 11:38:57

مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به استناد ماده 16 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه و ماده 5 مقررات اشتغال نیروی انسانی،بیمه و تامین اجتماعی در تاریخ 01/07/1397 در سایت منطقه ویژه پارسیان تشکیل ونسبت به تنظیم امور بازار کار، نظارت بر مسائل حفاظت و بهداشت کار و سایر امور اقدام به فعالیت نمود. مدیر کار و خدمات اشتغال به پیشنهاد مدیر عامل سازمان منطقه و حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب می گردد. هم اکنون وظیفه تنظیم امور بازار کار، نظارت بر مسائل حفاظت و بهداشت کار در شرکت ها و پیمانکاری های مستقر در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عهده این مدیریت است. همچنین تنظیم روابط کار کارگران و کارفرمایان و سایر امور مرتبط با کارگران نیز بر عهده دارد. اهمیت و حساسیت این مدیریت از بابت:

1) پاسخگویی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق تبصره 2 ماده 5 مقررات

2) قطعی و غیر قابل تجدیدنظر و لازم الاجرا بودن آراء صادره توسط مراجع حل اختلاف روابط کار و اجرای قهرانه آن توسط دادگستری (در صورت لزوم)

3) ضرورت نظارت واحد بازرسی بر کارگاه های منطقه و پاسخگویی به دادگستری شهرستان در محدوده منطقه ویژه

4) تشکیل پرونده بیمه بیکاری برای متقاضیان بیکارشده مطابق با قانون و مقررات

5) رسیدگی و نظارت به امور اشتغال اتباع بیگانه

6) پیگیری امورات مربوط به اشتغال کارجویان و پاسخگویی به نهاد استانداری هرمزگان، فرمانداری های شهرستان های استان، نماینده محترم مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا، ائمه جمعه و جماعت و دستگاهای مرتبط در ارتباط با موضوع اشتغال.

 

هدف مدیریت کار و خدمات اشتغال

 

هدف این مدیریت، ساماندهی اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی و تنظیم روابط کار بین کارگر و کارفرما، کمک به پیشرفت و بهبود تولید و پیشگیری از ایجاد تنش و بحران در محیط‌های کارگری است.

 

محدوده و وسعت حیطه مسئولیت

 

محدوده و وسعت حیطه مسئولیت شامل تمام کارگاه ها وشرکت های فعال درسایت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان و به مساحت 9800 هکتار می باشد .

 

ضرورت های استراتژیک مدیریت کار و خدمات اشتغال

 

پیش بینی سرمایه گذاری های کلان و استقرار صنایع بزرگ پتروشیمی، کارخانه های فولاد، آلومینا و همچنین توسعه بخش خدمات، وظایف و فعالیت های قانونی این حوزه را با تنوع کارگاهی در حوزه های مختلف فعالیت های پروژه ای، حمل و نقل، اداری، پتروشیمی، بندری و ... هر روز گسترش می دهد.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بر اساس موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در محل تلاقی سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به اذعان بسیاری از کارشناسان به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور در نظر گرفته شده است و در آینده ای نزدیک با ایجاد حداقل 65000 فرصت شغلی و به تبع آن استقرار یکصدو بیست هزار نفر جمعیت، چشم انداز بسیار مناسبی را برای منطقه ایجاد خواهد نمود و از این جهت مستلزم برنامه ریزی های لازم متناسب با گستردگی کارگاه ها و تبعات ناشی از اشتغال نیرو های کارگری شاغل در آن خواهد بود.

 

 

روابط کار

شرح وظایف واحد روابط کار

 

  1.       نظارت بر اجرای بخش روابط کار مقررات مدیریت کار و خدمات اشتغال، مصوبات و دستورالعمل‌های مربوطه درکارگاه‌ها

      2.      رسیدگی به دادخواست‌های کارگرانی که علیه کارفرمای خود شکایت دارند و اعلام رای در این مورد

      3.      اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای احکام صادره در مراجع حل اختلاف ازطریق کارگاه‌ها یا دادگستری  

      4.     تشکیل مراجع حل اختلاف به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون و مقررات کار

      5.       اهتمام در زمینه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، آیین نامه انضباطی و سایر الزامات قانونی در کارگاه ها

      6.      برگزاری مشاوره‌های حقوقی مرتبط با مسایل کارگری و قانون کار

      7.        رسیدگی به صلاحیت پیمانکاران و کارفرمایان

      8.         تشریح فرایند رسیدگی به اختلافات و دعاوی کارگری وکارفرمایی

      9.         برنامه ریزی دوره های آموزشی طرح طبقه بندی مشاغل و پیگیری و نظارت بر اجرای صحیح طرح مزبور در واحدهای مشمول

      10.        برگزاری جلسات بحث و تبادل نظر فی مابین نمایندگان کارگران و کارفرمایان جهت رفع مشکلات و نارسائیهای ناشی از کار

      11.        بررسی و تائید قراردادهای پاداش افزایش تولید موضوع ماده 47 قانون کار

      12.        بررسی و اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل واحدهای مشمول قانون کار و تائید آنها جهت اجرا

      13.         انجام راهنمائی های لازم جهت انعقاد پیمانهای دسته جمعی

      14.         بررسی پرونده های مفتوحه در دیوان عدالت اداری و شرکت در جلسات دیوان بر حسب ضرورت

      15.        جمع آوری آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد مراجع حل اختلاف در سطح منطقه و تدوین گزارشات توصیفی و تحلیلی برای ارائه به واحدهای ستادی ذیربط

      16.        برنامه ریزی به منظور تشکیل دوره های آموزشی تخصصی و عمومی برای نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت های تشخیص و حل اختلاف

      17.         ارائه پیشنهاد و فراهم آوردن تمهیدات لازم به منظور افزایش توان علمی کارکنان با همکاری واحدهای ذیربط

      18.         بررسی و اطلاع‌رسانی در مورد اصلاحیه های طرح طبقه بندی مشاغل

      19.        بررسی و نظارت بر عملکرد پیمانکاران حقیقی و حقوقی جهت اجرای دقیق مقررات قانون کار

      20.        هماهنگی با واحدهای ذیربط در منطقه به منظور حسن اجرای وظائف مربوط

 

مدارک مورد نیاز جهت ارایه دادخواست شکایت

 

  1. -      کپی شناسنامه (صفحه اول و دوم)
  2. -     کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  3. -     اصل یا کپی برابر اصل قرارداد کار
  4. -     پوشه سفید و گیره
  5. -     اصل برگ نمایندگی برای اشخاصی که از طرف ذینفع نماینده باشند
  6. -     مستندات لازم جهت احراز رابطه کارگری و کارفرمایی

 

 

 

بازرس کار

شرح وظایف واحد بازرسی کار

 

1.      نظارت بر اجرای مقررات مربوط به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مانند کارهای سخت و زیان آور و خطرناک، مدت کار، ایام کار، دستمزد کارگر، رفاه کارگر، اشتغال زنان و کارگران نوجوان

2.     بازرسی‌های دوره­ای و نظارت بر اجرای صحیح مقررات و آیین­نامه­ها و دستورالعمل های مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار درکارگاه­های منطقه

3.     آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و همه‌ی افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند

4.    بررسی و تحقیق درباره اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و تهیه پیشنهاد لازم برای اصلاح استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه، متناسب با تحولات و پیشرفت‌های فناوری روز

5.     رسیدگی به حوادث ناشی از کار، تجزیه و تحلیل آنها و ارایه پیشنهاد برای پیشگیری از حوادث در کارگاه‌های مشمول

6.     بازرسی از همه‌ی کارگاه‌های مستقر در منطقه ویژه برای جلوگیری از بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز

7.      رسیدگی به شکایت‌ها و بررسی و تحقیق موردی برحسب ضرورت

8.      پیگیری اجرای قانون کار و دستورالعملهای مربوطه

9.     پیگیری و نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به ایمنی و حفاظت فنی و در صورت لزوم ارائه پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذیربط

10.   بررسی و رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاههای مشمول و تجزیه و تحلیل آماری عوامل مرتبط باحوادث به منظور پیشگیری از وقوع مجدد آنها

11.    راهنمایی متقاضیان و پاسخگویی به سوالات ارباب رجوع در ارتباط با مشاغل سخت و زیان آور

12.    پیگیری در مورد تشکیل و فعال سازی کمیته های حفاظت فنی در کارگاههای مشمول آئین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار( صنفی و تولیدی و... ) در منطقه و نظارت مستمر برعملکرد آنها

13.    حضور در جلسات کمیته های حفاظت و بررسی و ارزیابی صورتجلسات کمیته های حفاظت و بهداشت کارواصله از کارگاه ها و انجام مکاتبات لازم

14.    بررسی و کنترل عوامل مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور در کارگاه های مشمول و استاندارد سازی محیط کار

15.    نظارت بر عملکرد شرکت های خدماتی و پیمانکاری نیروی انسانی و بررسی گزارشات و شکوائیه های واصله در خصوص لغو یا رد صلاحیت و رتبه بندی شرکت های مزبور در راستای اجرای آئین نامه های ایمنی و مرتبط با امور پیمانکاری

16.    انجام تمهیدات لازم به منظور ارتقاء توان علمی و فنی و تجربی بازرسان کار با همکاری واحدهای ذیربط

17.    هماهنگی و تعامل با مراجع ذیربط به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامه های بازرسی کار و مقررات مربوطه

18.    ارتباط مستمر و برگزاری جلسات کارشناسی با دستگاههای مرتبط با حوادث ناشی از کار در منطقه

19.    پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات صورت گرفته

 

 

 

 

 

 

اشتغال

شرح وظایف واحد اشتغال

 

1.     ثبت نام از جویندگان کار، مشاوره و معرفی به کار آنان،

2.     اجرای طرح نیازسنجی فرصت های شغلی و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، و بهره مندی از سامانه جستجوی شغل

3.     طراحی نقشه جامع نیاز منطقه به نیروی کار همزمان با پیشرفت پروژه ها،

4.     ارائه آمار و اطلاعات به صورت دوره ای به مدیر عامل و سایر نهادها وفق قوانین و مقررات

5.     پاسخگویی به نامه‌های اداری اشتغال و غیره،

6.     پاسخگویی و راهنمایی همه‌ی مراجعین متقاضی کار و مشاوره شغلی متناسب با ظرفیت منطقه

7.     معرفی متقاضیان کار به اداره آموزش فنی وحرفه ای برای آموزش و کسب مهارت،

8.     بررسی فرصت های شغلی اعلام شده از جانب کارفرمایان

9.     جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی

10.    شناسایی ظرفیت های شغلی منطقه

11.    بهره برداری از ظرفیت سامانه جستجوی شغل جهت جذب سریع کارجویان در سطح شرکت های مستقر در منطقه

12.    ثبت اسامی شاغلین منطقه در سامانه ملی رصد

13.    ارتباط مستمر با واحدهای اجرائی و دستگاههای ذیربط منطقه به منظور حمایت از مشاغل،

14.    شناسایی امکانات و محدودیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای منطقه و تشویق بخش غیردولتی برای ایجاد مراکز آموزشی مورد نیاز

15.    پیگیری امور اشتغال ایثارگران،

16.    ساماندهی و اطلاع رسانی ثبت نام کارجویان از طریق وب سایت منطقه ویژه اقتصادی.

17.    پیگیری جهت ایجاد و راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوارکارگاهی در منطقه

 

 

بیمه بیکاری

شرح وظایف واحد بیمه بیکاری

 

1.     تشکیل پرونده جهت مراجعین بیمه بیکاری (دریافت مستندات و تکمیل پرونده )

2.     مشاوره و راهنمایی متقاضیان بیمه بیکاری،

3.     ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه بیمه بیکاری در مراحل اولیه

4.     تشکیل جلسه فی مابین نماینده سازمان تامین اجتماعی و نماینده واحد کار و خدمات اشتغال جهت صدور رای مخالف با موافق و در نهایت اعلام نتیجه رای به سازمان تامین اجتماعی و ذینفع

5.     نظارت بر حسن اجرای قانون، مقررات و ضوابط بیمه بیکاری در سطح منطقه،

6.     هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان تامین اجتماعی جهت آموزش مقرری بگیران بیمه بیکاری و نظارت مستمر برکمیت و کیفیت دوره های آموزشی،

7.     همکاری و تعامل با سازمان تامین اجتماعی استان به منظور حسن اجرای قانون بیمه بیکاری

8.     تهیه و تدوین اطلاعات آماری مربوط به بیمه بیکاری در سطح منطقه و تحلیل و تفسیر جداول و نمودارهای آماری و ارائه پیشنهادات لازم به واحدهای ذیربط

9.     بررسی و پاسخگویی به کلیه مکاتبات دستگاه ها، نهادها، سازمان ها، واحدهای اقتصادی و ارباب رجوع درخصوص بیمه بیکاری وفق قوانین و مقررات

10.    جمع‌آوری و بروزرسانی دستورالعملها، بخشنامه ها و آئین نامه های مرتبط با بیمه بیکاری و اطلاع‌رسانی آن به نحو مقتضی به جامعه هدف

11.    عضویت و حضور فعال و موثر در کمیته‌های فرعی مرتبط با بیمه بیکاری،

12.    رسیدگی به شکایت‌ها و بررسی و تحقیق موردی برحسب ضرورت،

13.    هماهنگی و پیگیری برگزاری دوره‌های آموزشی مقررات بیمه‌ای

14.    تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن جهت ارتقای سطح آگاهی کارکنان شاغل در منطقه در خصوص بیمه بیکاری

15.      بررسی و پیگیری اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری از طریق راهکارهای قانونی

 

 

 

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری

 

  1. -    اصل و کپی یکسال آخر قرارداد یا رای هیات حل اختلاف (۲سری)
  2. -    عکس 4*3 جدید (4قطعه)
  3. -    اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی (۲سری)
  4. -    اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه (۲سری)
  5. -    اصل و کپی کارت ملی (۲ سری)
  6. -    اصل و کپی گواهی کار از شرکت (۲ سری)
  7. -    اصل و کپی کارت پایان خدمت (۲سری)
  8. -    کپی صفحه اول دفترچه بیمه (۲سری)
  9. -    پوشه آبی (۲ عدد)

 

 

 

اتباع خارجی

شرح وظایف واحد اتباع خارجی

 

 

1.     مشاوره و راهنمایی کارفرمایان درخصوص اشتغال اتباع خارجی و تشکیل پرونده وفق قوانین و مقررات

2.     صدور، تمدید، تجدید، تغییر، ابطال پروانه کار اشتغال اتباع خارجی،

3.     بازرسی موردی از شرکت‌ها وکارگاه‌ها برای صحت اشتغال اتباع خارجی دارای پروانه کار،

4.     ساماندهی انجام امور مربوط به آموزش، بهداشت و درمان و تردد اتباع خارجی در منطقه، وفق قوانین و مقررات و در صورت لزوم ارایه گزارشات مربوطه،

5.      همکاری با واحدهای استانی سایر دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی و واحدهای ذیربط در امور اتباع خارجی،

6.     نظارت بر جمع آوری آخرین آمار اتباع بیگانه منطقه و ارسال گزارش مربوطه،

7.     دریافت و ثبت گزارش های مربوط به تردد مجاز اتباع بیگانه در منطقه و انعکاس آنها به مراجع ذیربط،

8.     ساماندهی اتباع بیگانه شاغل در منطقه برابر دستور العمل های ذیربط،

9.     مطالعه و بررسی در مورد نیازمندی­ها، تأمین رفاه و برقراری مستمری اتباع بیگانه و همچنین امور مربوط به اشتغال و آموزش آنها و تهیه گزارش­های لازم در این زمینه جهت اتخاذ تصمیم مقتضی،

10.     مشارکت در تشکیل کمیته‌های فرعی جهت رسیدگی به امور مربوط به وضعیت اتباع بیگانه،

11.     نظارت بر اجرای قراردادهای دوجانبه و انجام تعهدات فیمابین سازمان‌های بینالمللی و وزارت کشور درخصوص پروژه‌های مربوط به حوزه اشتغال اتباع بیگانه برابر دستورالعمل‌های ابلاغی،

12.     نظارت و پیگیری اجرای قوانین و مقررات مربوط به ورود، اقامت و تردد اتباع بیگانه در منطقه،

13.     انجام امور مربوط به پذیرش و اسکان اتباع بیگانه و تکمیل و ارسال مدارک مربوطه به مقامات استانی و سایر مراجع ذیربط،

14.     ایجاد هماهنگی در خصوص سفر دیپلماتها، شخصیتها وکارشناسان خارجی به منطقه و تهیه گزارشهای مربوطه و ارائه آن به مقامات ذیربط،

15.     نظارت بر نحوه و اجرای طرد و اخراج اتباع بیگانه متخلف از کشور با هماهنگی مراجع ذیربط،

16.     ساماندهی فرایند اخراج اتباع بیگانه واتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از خروج غیر قانونی اتباع بیگانه.

 

 

تنظیمات قالب